קרדיט תמונה: freepik

האם אתם סובלים מחרדה וכיצד מומלץ להתמודד?

נתונים ממחקרים שונים מלמדים, שאחד מכל שלושה ישראלים מתמודדים עם חרדה ברמה מסוימת. ישנם ישראלים שמתמודדים עם חרדות באופן יומיומי, אחרים מתמודדים איתן בתקופות מסוימות, בין אם מדובר בתקופת משבר אישי או תקופת משבר לאומי (מלחמה, מבצע צבאי, מגיפה וכדומה). אצל חלק זה בא לידי ביטוי בחרדה גבוהה ואצל אחרים ברמה יותר נמוכה.

אנשים שאינם התנסו בהתקפי חרדה, עלולים לחשוב שמדובר אך ורק בעניין פנימי, מנטאלי, עניין שניתן להתגבר עליו באמצעות "חשיבה חיובית" או התבוננות אחרת על החיים. אך כל מי שחווה בעבר התקף חרדה יודע, מדובר על עניין הרבה יותר רציני ומשמעותי. למעשה, חרדה משפיעה לא רק על הצד המנטאלי אלא גם על הצד הפיזי.

ישנם פתרונות שונים להתקפי חרדה, אחד הבולטים שבהם הוא כדור ציפרלקס. מדובר על כדור שמקבלים במרשם, הוא נחשב לתרופה אנטי דיכאונית אשר עוזרת לעכב קליטה חוזרת של סרוטונין.

הרעיון באופן מעשי, מי שלוקח את הכדור, מתקשה לחשוב מחשבות שליליות, המוח כאילו מעכב אותן ומונע מהן לחדור פנימה ולהשפיע. אפשר להשתמש בכדור זה כבר מגיל צעיר, 12-13, במידה ומתמודדים עם חרדות, דיכאון, עצבות. חשוב להדגיש, שהמינונים משתנים בהתאם לאופי הבעיה ולאפקט שלה.

מה זה התקף חרדה ואיך הוא משפיע עלינו?

ההגדרה של חרדה, היא תחושה של שיתוק אליו נכנס הגוף במצבים בהם הוא מרגיש מאוים. האיום לא חייב להיות פיזי, אלא הוא יכול להיות גם נפשי. למשל, אנשים שמתמודדים עם חרדה חברתית, חרדה מפני מבחנים, חרדה מפני מצבים מסוימים בחיים, ירגישו את זה גם באופן פיזי אבל גם באופן נפשי. הם יתקשו להתמודד עם המצב ולצאת ממנו בעצמם.

בין היתר, הם עלולים להתמודד עם חוסר נוחות כללית, תחושת זיעה גוברת, רעידות בגוף, קושי בנשימה, דפיקות לב מואצות, נעילה של הלסתות ועוד. מבחינה נפשית, הם ירגישו שהם אינם יכולים לפעול, יחששו מכל צעד, ירגישו מאוימים, ולא יצליחו לבטא את עצמם כפי שהם רוצים.

נהוג להבדיל בין חרדה לפחד, במובן הזה שחרדה היא דבר משתק בעוד שפחד לא. פחד זה דבר חיובי, מאחר והוא מונע מאיתנו לעשות דברים שיכולים לסכן אותנו. לעומת זאת, חרדה נחשבת לדבר שלילי, מאחר והיא מונעת מאיתנו לעשות דברים שאנחנו אמורים לעשות, כמו למשל, להיות חלק מחברה, אם אנחנו מתמודדים עם חרדה חברתית.

לכן חשוב מאוד לקבל טיפול מפני חרדה. כאמור, אופציה אחת לטיפול הוא שימוש בכדור ציפרלקס. בשביל לקבל מרשם עבורו, צריך לפנות לאיש מקצוע, פסיכיאטר שיספק מרשם במינון הרלוונטי. חשוב לציין כאן, אפשר למצוא גם כדורים טבעיים שמשמשים כמין ציפרלקס.

מעבר לכך קיימות אופציות נוספות לטיפול בחרדה, בין אם זה טיפול פסיכולוגי, שימוש בדמיון מודרך, מדיטציות, ריפוי בעיסוק ועוד. בהתאם לסוג הבעיה, גיל המטופל ומאפיינים אחרים, אפשר להחליט כיצד לבצע את הטיפול על מנת שיהיה ניתן להתמודד עם החרדה בצורה נכונה.

מתי וכיצד היא מופיעה?

אחד ההבדלים בין חרדה לפחד הוא, שפחד יכול להופיע מגיל צעיר מאוד ואנחנו נצטרך להתמודד איתו ולהתגבר כבר אז. למשל, ילד שפוחד מהחושך, סביר להניח שכבר לא יפחד ממנו כשיגדל.

לעומת זאת, התקפי חרדה יכולים להתגלות בכל גיל. ישנם ילדים שמתמודדים איתם, כפי שיש מבוגרים שמגיעים לנקודה מסוימת בחיים ומגלים שהם מתמודדים עם התקפים מסוג זה. כלומר, אין טווח זמן או נקודה מסוימת בה ההתקפים יכולים להופיע. בכל גיל זה אפשרי.

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email