construction (4)

בניית בתים

בניית בית היא משימה סופר מקצועית, שמערבת בתוכה שורה ארוכה של תחומי ידע ומקצועיות, על אף שכולם נכללים תחת הכותרת הלאקונית של ענף הבנייה. בכדי להרים בית על תילו, משלב התכנון על הנייר ועד שלב האכלוס, נדרשת מעורבות של המון אנשי מקצוע, של הרשויות, של טכניקות עבודה ובנייה, של אתגרים בטיחותיים ומקצועיים, של תהליכים שחייבים בפיקוח ושל שלל פעולות אחרות שהאדם הפרטי הבונה את ביתו הפרטי, פשוט לא מכיר. בניית בתים זה מקצוע ועל המקצוע הזה מנקודת המבט שלכם, כלקוחות המבקשים לבנות את ביתם הפרטי, מספרים לכם בשורות הבאות, המומחים של חברת בית פלוס, המתמחה בבניית בתים פרטיים ללקוחות פרטיים.

מהו האתגר הגדול בתהליך של בניית בתים?

ובכן, התשובה היא שאין שום דבר בתהליך של בניית בתים, שניתן להגדיר אותו כאתגר הגדול של ענף הבנייה. בסופו של דבר, אפשר להגדיר אלמנטים שהם יותר חשובים מאחרים, כמו למשל חוזק מבני, יציבות יסודות, תקינות השלד וכן הלאה, אבל עבור הלקוח הסופי, גם אריח ריצוף מעט עקום היא קטסטרופה בפני עצמה, וגם דלת שלא נסגרת כי הותקנה עקום ביחס למשקוף, היא קטסטרופה בפני עצמה. בתהליך של בניית בתים, ישנם אתגרים רבים שצריכים לקבל מענה לאורך התהליך כולו וקשה לחשוב על גורם אחד שיכול לפקח על כל פעולה, על כל הברגה, על כל תקיעת מסמר שמבוצעת באתר הבנייה בכל רגע נתון. בדיוק מהסיבה הזאת, את המשימה של בניית בתים צריכים לבצע אנשי מקצוע שיודעים להיות אחראים על עצמם, על העבודה שהם מבצעים, על המסמר שהם תוקעים, על הטיח שהם מורחים ועל כל פעולה אחרת שהם מבצעים באתר.

יחד עם זאת, בהחלט ניתן לציין מספר אתגרים מרכזיים בתהליך של בניית בתים, ולאתגרים האלה אתם רוצים בהחלט למצוא פתרון מתאים כבר מהשלבים הראשונים של פרויקט הבנייה הפרטי שלכם. מבחינתכם, כלקוחות הפרויקט, אתגרים אלה הם אינם אתגרים מקצועיים אלא יותר אתגרים צרכניים וניהוליים ועל האתגרים האלה בדיוק, מפרטים המומחים של בית פלוס.

בחירת קבלנים ואנשי מקצוע

כאמור, בניית בתים דורשת מעורבות של שורה ארוכה של אנשי מקצוע, בהם קבלני בניין אבל לא רק. מודד מוסמך, יועץ קרקע, קבלני משנה בתחום החשמל, האינסטלציה, השלד, הגמר, מהנדס בניין, מהנדס קונסטרוקטור, אדריכל, מפקח בנייה, פקידים ברשות המקומית שמפקחים על התהליך כולו, מעבדות בדיקה ועוד ועוד – כל אלה הם אנשי מקצוע שצריכים להיות מעורבים בפרויקט שלכם בשלב כזה או אחר ואת כל אחד מהם יהיה עליכם לבחור על פי שיקולים צרכניים קלאסיים של מחיר, רמה מקצועית, רמת שירות, רמת אמינות ומהימנות וכן הלאה. הכלל הראשון שעליו אתם צריכים להקפיד הוא לעבוד עם קבלנים רשומים בלבד, קרי קבלנים שמופיעים בפנקס הקבלנים של משרד השיכון. אבל הדבר הנכון יותר לעשות מבחינתכם הוא למצוא גורם מנהל, שינהל עבורכם את הפרויקט כולו, ויהיה אחראי גם על גיוס ותיאום בין כל אנשי המקצוע והקבלנים הנדרשים לפרויקט. גורם זה יודע בדיוק מה צריך לעשות בכל שלב בפרויקט, מי איש המקצוע המתאים לכך ומיהו איש המקצוע הספציפי שכדאי לעבוד איתו. את כל ההתעסקות הזאת, מול כל אחד ואחד מאנשי המקצוע הנדרשים, תוכלו לחסוך לעצמכם אם תבחרו לעבוד עם גורם מנהל אחד כמו קבלן מפתח למשל.

פיקוח בנייה

אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בכל תהליך של בניית בתים הוא המרכיב של הפיקוח על הבנייה. כאנשים פרטיים שאין להם ידע וניסיון בתחום הבנייה, אתם צריכים שיעמוד לצדכם איש מקצוע שייצג את האינטרסים שלכם בפרויקט, שיבדוק את האופן בו מתנהל הפרויקט בכל היבט אפשרי ולשם כך אתם זקוקים למפקח בנייה. מפקח בנייה הוא למעשה איש הנדסת בניין שמפקח על פעילות אנשי המקצוע בפרויקט ומוודא כי האינטרסים שלכם מיוצגים מולם. בהתאם לכך, את מפקח הבנייה אתם צריכים לשכור בעצמכם ובכל מקרה, אין להיעזר במפקח בנייה שמביא איתו הקבלן, שכן תפקידו של המפקח הוא לפקח על הקבלן עצמו. שימו לב, שגם במקרה שבו אתם בוחרים לעבוד עם גורם מנהל כמו קבלן מפתח, את מפקח הבנייה אתם רוצים להפריד ממנו ולשכור אותו בעצמכם, לבחור אותו בעצמכם ולשלם לו את שכרו בעצמכם. זהו האיש שאמור לוודא כי הפרויקט מתקדם כנדרש ולשביעות רצונכם והנאמנות שלו צריכה להיות נתונה לכם ולכם בלבד.

הסכם עבודה

הסכם עבודה הוא אתגר נוסף משמעותי בתהליך של בניית בתים ועל כן חשוב שתחשבו על הכל עוד לפני שאתם מגבשים וחותמים על ההסכם. בהסכם צריכים לבוא לידי ביטוי כל האינטרסים שלכם עד תום ובכלל זה תשלום מדורג לפי אבני דרך, סמכויות של מפקח בנייה מטעמכם, חובת הקבלן המבצע לתקן כל ליקוי שיתגלה בבדיקת בדק בית, הסדרת נושא הרכש של חומרי גלם, גיוס קבלני משנה רשומים בלבד וכן הלאה. כל דבר שתפספסו בהסכם, לא תוכלו לאחר מכן לתקן ותהיו תלויים ברצונו הטוב של הקבלן. נושא ההסכם מחזיר אותנו לאתגר הראשון של ניהול כולל של הפרויקט כולו. כאשר אתם בוחרים גורם מקצועי המתמחה בניהול פרויקטים של בניית בתים, אתם מאפשרים לעצמכם לצמצם את המאמץ לגיבוש הסכם עבודה, להסכם אחד בלבד שבו יהיה עליכם להכניס את השיקולים וכל האינטרסים שלכם, אבל תחתמו עליו פעם אחת בלבד. זאת לעומת המקרה בו אתם מתנהלים בעצמכם מול כל קבלן בנפרד, ומול כל אחד מהם יהיה עליכם לסגור הסכם בנפרד.

סיום פרויקט

כל פרויקט בניית בתים מגיע בסופו של דבר אל סיומו, וזהו מבחינתכם השלב המכריע שבו אתם מקבלים לידיכם את הנכס החדש ומשחררים את אנשי המקצוע מכל התחייבויותיהם. על כן, לפני שזה קורה, אתם רוצים לוודא שאכן כל האינטרסים שלכם מולאו בצורה מלאה, ואת זה תוכלו לעשות באמצעות בדיקת בדק בית המבוצעת על ידי מהנדס בניין מוסמך. כמו כן, אתם רוצים לוודא שהקבלן המנהל או המבצע, מבצע את כל הפעולות הנדרשות על מנת שתוכלו לקבל טופס 4 המהווה אישור אכלוס של המבנה. עד שאין לכם את האישור הזה בידכם, אתם לא רוצים לשחרר אף אחד מההסכם וגם את זה יהיה עליכם לעגן בהסכם עליו דיברנו בסעיף הקודם.

למי נכון לפנות בפרויקט בניית בתים?

פרויקט בניית בתים הוא פרויקט שמיועד למי שמבין בתחום של בניית בתים והכוונה היא לא לקבלן שמבין בשלב אחד מתוך תהליך הבנייה כולו, אלא בגורם מקצועי שיודע לנהל פרויקט שלכם של בניית בית, החל משלב התכנון, דרך שלב הרגולציה והיתרי הבנייה וכלה בשלב השלד, הגמר והאכלוס. חברת בית פלוס מציעה לכם שירות ניהול פרויקט בניית בתים פרטיים, תוך שהיא לוקחת על עצמה את כל המשימות הנדרשות להשלמת הפרויקט מהשלב הראשון שלו ועד השלב האחרון של מסירת המפתח ואכלוס הבית. בית פלוס מנהלת עבורכם את כל היבטי הפרויקט על מנת להבטיח, לא רק א